A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving – Lao Tzu

21 december 2019 - Wudang Mountain, China

Eindelijk is het dan aan mij om ook een blog te schrijven. Deze keer dus geen uitmuntend proza, maar hopelijk wel een boeiend verhaal. En wees gerust: de volgende keer laat ik het weer aan Iris over :-)

Op ontdekkingsreis

The only way to make sense out of change is to plunge into it, move with it and enjoy the dance – Allan Watts

Een goed jaar geleden, op 27 september 2018, schreef ik de volgende vragen op: Ik ben op zoek naar iets, een mystieke ervaring? Heb ik een meester nodig? Hoe zal ik dit pad bewandelen? Is een klooster in China de volgende stap?

Bijzonder om dit na ruim een jaar terug te lezen en me te realiseren dat de antwoorden op deze vragen als puzzelstukjes op zijn plek zijn gevallen. Hoe dat zit, beschrijf ik aan de hand van mijn verblijf in de Wudang Taoist Wellness Academy (WTWA).

Een plek die één en al rust ademt

Don’t let that staircase overwhelm you, just focus on the first step – Lao Tzu

De Tai Chi school van Master Gu, ook wel Shifu Gu genoemd, is gelegen in de Wudang Mountains, een nationaal park dat bekend staat om zijn Taoistische tempels en de vele Tai Chi scholen. Onze school bevindt zich halverwege de berg en is alleen te bereiken met felgroene parkbussen, die de hele dag door naar boven en naar beneden rijden. Ons thuis (ja, zo voelt het inmiddels zeker) bestaat uit:

• De trap (255 treden): die Shifu Gu altijd zingend naar beneden huppelt om “thuis” te verwelkomen.
  • De Woodland Training Ground: een prachtige plek tussen de bomen waar we twee keer per dag onze benen in tweeën rekken en Tai Chi oefenen. Als het regent trainen we onder de brug 10 minuten hier vandaan.
  • The House of Pooh: een boomhut waar een betoverende kalmte heerst. Soms mediteren we hier of doen we cultural exploration.
  • The Ancient Divine Path: een wandelpad dat dwars over ons terrein loopt en vroeger de enige weg was van beneden naar de Golden Heavenly Peak.
  • Het uitzicht: is in één woord adembenemend, met op de voorgrond de theeplantage en daarachter de ene bergrug na de andere.
  • Ons huis: dat bestaat uit drie gebouwtjes waar we eten, slapen en elke avond een hoofdstuk uit de originele Chinese “Tao Te Ching” uitpluizen.

Met andere woorden: een idyllische plek die een enorme rust uitstraalt.

Meebewegen in een natuurlijk dagritme

Nothing is softer or more flexible than water, yet nothing can resist it – Lao Tzu

De WTWA daily timetable waar elke dag in het teken staat van gezond en bewust leven: wie wil dat nou niet?

• 6:00 opstaan: In tegenstelling tot Shifu Gu heb ik nog wel een wekker nodig, maar ik sta heerlijk fris op. Afhankelijk van het seizoen is de beste tijd om op te staan tussen 5-7u. De eerste 30 minuten neem ik de tijd voor een zittende meditatie in bed en doe ik nog wat oefeningen. Want gedurende het eerste halfuur van de dag is je bewustzijn zeer ontvankelijk.
  • 7:00 ochtendritueel: We branden wierook en tonen dankbaarheid aan onze voorouders en Moeder Aarde. Aansluitend maken we een wandeling die we afsluiten met een top to bottom adjustment. Een heerlijk kalme en verfrissende start van de dag.
  • 8:00 ontbijt: Shifu Wang, onze kok, timmert vrolijk op de bel voor chifan: het warme ontbijt staat klaar! Dat bestaat meestal uit rijstpap, jianbing (een soort pannenkoek), groenten en gekookte eieren. En nog een wijze les van hier: het is gezond om je maar tot 70% vol te eten.
  • 9:20 Tai Chi: Een goede twee uur les op de Woodland Training Ground, waarin we minstens een uur besteden aan de fundamentals: stabiel lopen, heel lang strekken, ontspannen bewegen. We sluiten de les af met Five Animal Qigong, waar elke dier/beweging in het teken staat van een orgaan.
  • 12:00 lunch: De bel gaat voor onze volgende heerlijke maaltijd bestaande uit bijvoorbeeld rijst, noodles, groeten uit eigen tuin. Opnieuw mikken we op 70% vol.
  • 12:30 vrije tijd: Tijd om heerlijk te ontspannen door een boekje te lezen, te mediteren, een tempel bezoeken, apen te spotten of natuurlijk Shifu Gu te helpen met klusjes als de waterleiding isoleren, bomen snoeien of deurklinken installeren.
  • 15:00 Tai Chi: Les 2 van de dag met natuurlijk opnieuw veel fundamentals en als afsluiting Eight Brocade Qigong, ondertussen kijkend naar de ondergaande zon.
  • 17:30 avondeten: Lekker vroeg en zeer welkom na de training. Deze keer is het devies: eet je maar voor 50% vol.
  • 19:00 cultural exploration: Met een lekkere kop thee van de eigen plantage en met de heater aan leren we over de Taoïstische levenswijze en inzichten.
  • 22:00 bedtijd: Zorg dat je in ieder geval slaapt tussen 23:00-2:00 want dit zijn de belangrijkste uren van de nacht.

Tai Chi les – Leven in het nu

Realize deeply that the present moment is all you have. Make the now the primary focus of your life. – Eckart Tolle

Het is heerlijk om elke dag zoveel met Tai Chi bezig te zijn. De belangrijkste focus van Tai Chi is gezonder en bewuster leven. Hoe kan een sport zoals Tai Chi je fysieke, maar zeker ook je mentale, gezondheid verbeteren?

• Stabiliteit, leer stabiel staan en bewegen en je zult in je hele leven meer stabiliteit ervaren.
  • Flexibiliteit, je kan niet flexibel genoeg zijn dus elke les bestaat uit een goede 30 minuten rekken. Dit houdt je jong en flexibel van zowel lichaam als geest. Shifu Gu weet heel levendig uit te beelden dat je, wanneer je het rekken consequent volhoudt, als bejaarde nog kwiek rond zal lopen.
  • Ontspanning, om de Tai Chi vorm goed te kunnen uitvoeren is ontspanning van essentieel belang: beweeg zoals water. En je raadt het al: ook dit staat in directe relatie met de rest van je leven.
  • Concentratie, ben je geconcentreerd, 100% aanwezig in het nu en niet stiekem al bezig met de volgende stap die je gaat maken of met het lekkere avondeten na de les? Misschien is dit wel de allerbelangrijkste vaardigheid waar veel mensen, waaronder ik, moeite mee hebben.

Open jezelf, want er is zoveel om te ontdekken

Walking among three people I find my teacher among them. I see that which is good in them and follow it and see what is bad and change it in myself – Confucius

Het mooiste van deze plek zijn de mensen die het trekt. We leven hier als familie en leren continu van elkaar. Zo had ik direct een klik met Minh, een Vietnamese jongen, waar ik gelijk van voelde hoe open, ongehecht en aanwezig hij is. Echt heel bijzonder. Het is lastig om in woorden te vatten hoeveel ik geleerd heb van Minh en van deze plek. Mijn kijk op en inzicht in het leven zijn enorm gegroeid. Ik heb het gevoel dat ik in de afgelopen paar weken evenveel persoonlijke groei heb doorgemaakt als in de afgelopen paar jaar.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik hier op de juiste plek en op het juiste moment ben gekomen. Ik ben dankbaar voor deze ervaring en het is geweldig om deze plek nog een week met Iris gedeeld te hebben.

Yi lu ping an – May the road ahead of you be peaceful and happy

1. Ferdinand:
    21 december 2019
    Mooi verhaal Bouke, zo te lezen zijn deze ervaringen een schot in de roos!
    Hopelijk hou je het goed vol met 70-70-50% vol...
  2. Nienke:
    Hallo Bouke,
    Wees gerust: je hebt zeker een boeiend verhaal geschreven. Dank je wel en mooi om te lezen hoe jouw maand in de WTWA is geweest.
    Over één ding echter maak ik me zorgen: blijft er nog wat van je over als jij je consequent voor 70-70-50% vult? 😉
    Liefs en geniet verder samen van deze reis.
    Nienke
  3. Erni:
    21 december 2019
    Wat een boeiend verhaal om te lezen, dank je wel dat je dat met ons deelt. Mooi dat je persoonlijke groei hebt ervaren, hier kun je weer mee verder. Onder het lezen dacht ik: “jammer dat je dit niet met Iris deelt” en dan lees ik op het einde dat jullie samen nog een week hebben meegemaakt. De concentratie spreekt me wel aan, dat zit echt niet in mijn dagelijkse leven en stabiel staan en bewegen wil ik ook wel leren. Dat is echt hopeloos bij mij.
    Voor jullie weer een fijne tijd, samen verder op reis.
  4. Liesbeth:
    21 december 2019
    Bijzonder Bouke en mooi beschreven! Ik kijk er naar uit om straks thuis meer te horen over je ervaringen en inzichten in de Taoistische levenswijze. Fijn dat jullie die ervaring ook samen kunnen delen.
  5. Harry:
    21 december 2019
    Wat een fantastische ervaring, ik wordt er helemaal jaloers van! Lekker doorgaan zo, gelukkig hebben jullie daar nog maanden de tijd voor!!
  6. Marijke:
    21 december 2019
    Goh, wat geniet ik ervan om over jullie belevenissen te lezen. Ik krijg zelf veel zin om ook een periode te bezinnen op een zo’n mooie mindfulle plek, met meditatie en tai chi of yoga. Inspirerend, Bouke.
    Ik zie daar alleen mannen, klopt dat?
  7. Hyo Mee:
    21 december 2019
    Prachtige plaats! En bedankt voor het delen van je verhaal en wijsheden. Ik kan me goed inbeelden dat je persoonlijk zo kunt groeien daar. Het lijkt er zo rustgevend. Ik zou het ook wel willen! Knap dat je dat gewoon doet. Echt leuk te lezen, zo voelt het ook een beetje alsof we het een beetje mee beleven. Ik neem me alvast voor om me meer te concentreren op de eerste stappen van de trap in het hier en nu, op flexibiliteit (ik wil graag nog dat soepele oudje worden) en op stabiliteit. Interessant geschreven overigens. T zelfde geldt voor de verhalen van Iris. Altijd nieuwsgierig naar jullie avonturen daar! Hou jullie taai! Vele groetjes
  8. Judith:
    23 december 2019
    Wat een mooi verhaal Bouke! Je schrijft net zo leuk als Iris om te lezen. Een boeiend verhaal over je zoektocht waarbij ik het gevoel krijg dat je tenminste ten delen gevonden hebt waar je naar op zoek was. Mooi om zo een belangrijke ervaring ook nog een klein beetje te delen met zijn tweetjes. Op naar meer mooie ervaringen en avonturen
  9. Ilona:
    23 december 2019
    Wat inspirerend om mee te lezen met jouw ervaring! Wat fijn dat je dit voor jezelf hebt kunnen doen en laatste stukje van je reis ook met Iris hebt kunnen delen.
  10. Daan:
    Hoi Bouke,
    Mooi verhaal. Probeer vast te houden wat je geleerd heb.
    Liefs
  11. Martijn Zwiers:
    27 december 2019
    Wauw Bouke! Een mooie beschrijving hoe jij geraakt bent tijdens jouw spirituele reis.
    Bedankt voor de inspiratie... gewoon ter overdenking. Zéker in mijn groen gevlekte realiteit van het 'klooster' waarin ik deze maanden leef.
    Leef naar wat je leert en blijf je verwonderen. En als ik zo vrij mag zijn, wil ik je graag een belangrijk citaat meegeven die soms snel vergeten wordt: 'Kijk even mannen, vergeet vooral niet te genieeetuuhh' -- Klaas W. Buijs ;) Heb het goed samen!