Van onkruid wieden naar opruimcoaching & van bomen zagen naar business consulting

19 april 2020 - Zamami, Japan

Iris en ik hebben weer veel meegemaakt om met jullie te delen. Maar belangrijker nog: in deze blog een exclusieve primeur voor de lezers van Trein Maar Fijn!

Na onze zen retreat was de tijd rijp om de plannen waar we tijdens de reis op gebroed hadden concreet te maken. We brachten de afgelopen drie weken door in Treehouse Lodge Kiyokawa. Een betere werkplek konden we ons niet wensen. Midden in de natuur en heerlijk rustig vanwege corona.

Ook hier kregen we bij aankomst een schema in handen gedrukt. Vijf ochtenden in de week zouden we vrijwilligerswerk doen en in de middag en weekenden zouden we tijd hebben voor onze eigen plannen.

Ik zal deze blog schrijven in de vorm van lijstjes van zes. Het lijstje waar ik mee wil beginnen zijn de personages op de lodge.

1. Alex (24): Japans-Canadese eigenaar, enthousiasteling, chaoot, houdt van starten maar niet van afmaken, kluskoning en pizzabakker
  2. Yuki (32): oprichter, financiële man, de vriendelijkheid zelve, dumpling master
  3. Koga (20): trainee, jonkie, kijkt tegen ons op, kent nul Engels, salaris via overheid, bodybuilder
  4. Miho (34): kok voor ontbijt en diner, start haar eigen café, is er alleen als er gasten zijn, zorgt voor gebak bij de koffie
  5. Schoonmaakdames: schoonzussen, zeventigers, houden van kwebbelen, op zaterdag een kopje koffie met gebarentaal
  6. Bo-san en I-san: twee rare Hollandse snuiters die de boel op zijn kop komen zetten

Aan de slag voor Alex en Yuki

Wie had dat gedacht: ik zeg mijn baan als business consultant op om zeven maanden te reizen en wat doe ik? Je raad het al: ik bied op vakantie vrijwillig mijn consultancy skills aan.

De eerste week genoten Iris en ik volop van het fysieke werk en het buiten zijn. We hielpen met:

1. onkruid wieden
  2. bomen zagen
  3. ramen lappen
  4. kampvuurplaats bouwen
  5. bamboebekers maken
  6. houthakken

Na een week vroegen we Yuki en Alex of we ze wat tips and tricks voor verbetering van de lodge mochten geven. Ik pakte mijn PowerPoint presentatie erbij en anderhalf uur later stonden de jongens te popelen om met onze voorstellen aan de gang te gaan. Opeens zagen onze werkzaamheden er totaal anders uit:

1. Organiseren van een strategieworkshop met als uitkomst een visie voor de lodge en de kernwoorden Local, Nature, Play, Discover
  2. Introductie van een nieuwe manier van werken met daily standups, wekelijkse reflectie en projectprioritering
  3. Opruimen en organiseren van het kantoor, de gemeenschappelijke ruimte, de keuken en de entree. Met als resultaat 500 boeken, 3 kasten en 10 vuilniszakken vol troep minder. Dat gaf ruimte voor een dagstartboard, een hoek met gratis koffie en thee en een chill/workout hoek.
  4. Inrichten van een local store. Lokaal is key in de strategie dus kon een campingwinkel met lokale producten niet ontbreken.
  5. Opzetten van een activiteitenprogramma. Play en Nature zijn belangrijk voor Alex en Yuki. De mogelijkheden bij de lodge zijn eindeloos: raften, pizza bakken, sauna, fietsen, kampvuur.
  6. Follow-up. We gaan over twee weken een paar dagen terug om te zien hoe Alex en Yuki ervoor staan.

Aan de slag met onze eigen plannen

Op mijn verjaardag gaf Iris mij de workshop 'Bouw je eigen Tiny House' cadeau voor in Nederland. Dit was voor mij de trigger om aan de slag te gaan met:

1. Het ontwerp: geïnspireerd op de Japanse levensstijl van op de grond leven
  2. De tatamiruimte: het pronkstuk van ons ontwerp. We bezochten een lokale tatamimat fabriek ter inspiratie
  3. De trailer: deze is besteld en wordt eind mei geleverd
  4. De bouwlocatie: we mogen op de boerderij van vrienden van Iris aan de slag met bouwen
  5. De bouw: begin juni slaan we de eerste spijkers
  6. Wonen: onze droom is eind dit jaar in ons tiny huis te wonen

En dan nu de primeur!!! Iris is officieel blogger! En ik zal ook af en toe een steentje bijdragen.

1. hetbewustestel.nl is de naam van onze blog - neem maar eens een kijkje!
  2. We bloggen over zerowaste, minimaliseren en tiny houses
  3. De diepere gedachte achter deze onderwerpen is bewuste keuzes maken
  4. We hebben bij Alex en Yuki kunnen oefenen met samenwerken - toch weer wat anders dan samen reizen
  5. Jullie (Trein Maar Fijn lezers) hebben de exclusieve primeur voor de eerste blog. Als jullie tips and tricks hebben over inhoud, vormgeving en techniek, laat het zeker weten!
  6. Begin juni gaat de blogwebsite officieel live voor het grote publiek

Tijd voor ontspanning

Naast bovenstaande bezigheden was er genoeg tijd voor ontspanning:

1. een kop koffie met tiramisu bij de buren
  2. raften gevolgd door tentsauna
  3. fietsen tussen de sakura (kersenbloesem)
  4. dumplings maken onder leiding van onze gyoza master Yuki
  5. hardlopen, tai chi-en en mediteren in de prachtige natuur
  6. en als klap op de vuurpijl een fijne laatste avond bij het kampvuur met steenovenpizza's van Alex, lemon cake van Miho en natuurlijk lokale sochu uit onze eigen local store!

Inmiddels zijn we verder gereisd en aangekomen op de Okinawa-eilanden, een eilandengroep ten zuiden van de main islands van Japan. Hier sluiten we lekker tropisch onze reis af met zwemmen, snorkelen, wandelen en fietsen. Op 12 mei vliegen we terug naar Nederland.

1. Nienke:
    19 april 2020
    Super, super, super. Jullie zijn zo goed bezig.
    En wat een mooi en strak vormgegeven blog.
    Ik geniet zó van jullie enthousiaste verhalen en mooie foto’s.
  2. Erni:
    19 april 2020
    Wat een heerlijk enthousiasme zeg, wowwowow, ik word er helemaal blij van. Ik vind jullie blog er echt leuk uitzien. Inspirerend in ieder geval. Jullie komen al snel weer terug omgevlogen he de 7 maanden en veel schatten aan ervaringen rijker.
  3. Floor:
    19 april 2020
    Gaaf jullie plannen! Ben heel erg benieuwd naar het tiny house. En jullie blog ziet er zeker al goed uit!
  4. Ferdinand:
    21 april 2020
    Zo te lezen hebben jullie het goed daar in het oosten. En zijn jullie voortvarend bezig, ook al door nu al een trailer te bestellen. We zijn natuurlijk benieuwd naar het ontwerp van het toekomstige Tiny-zen-house. Veel plezier en succes!
  5. Inge:
    22 april 2020
    Dag Iris en Bouke! Het is een plezier om jullie verhalen elke keer weer te lezen. Heel beeldend, net alsof ik even echt om een hoekje mag kijken. En inspirerend! Geniet van jullie laatste weken, en alvast veel succes met de plannen voor daarna!
  6. Martijn Zwiers:
    25 april 2020
    Hé Bo-san en I-san (Ik neem aan dat er niet nóg twee rare snuiters zijn die de boel op de kop komen zetten:)). Jullie gepassioneerdheid springt uit de blog en werkt super aanstekelijk. ik vind het heerlijk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken! Het bewuste stel heeft in ieder geval één volger! Blijf lief voor elkaar en tot snel!