We zijn er klaar voor!

24 oktober 2019 - Houten, Nederland

In 2013 vertrok ik naar China en Zuidoost-Azië voor een reis van enkele maanden. Nu, 6 jaar na dato, vertrek ik opnieuw naar China en Zuidoost-Azië. Dit keer niet voor 3,5 maanden, maar voor 7 maanden. Dit keer niet alleen, maar met Bouke. En dit keer niet per vliegtuig, maar per trein. Waarom opnieuw deze regio? Tja, de 9 levensjaren die ik in Singapore en Hong Kong heb doorgebracht, hebben geleid tot een voorliefde voor Azië. Combineer dat met de interesse van Bouke voor het Taoïsme en de beslissing om (weer) naar het oosten te gaan was snel gemaakt.

Na maanden voorpret stappen we dan eindelijk komende zaterdagochtend in Amsterdam op de trein naar Berlijn, waar we vervolgens overstappen op de nachttrein naar Moskou. Na twee dagen Moskou vertrekken we naar Irkutsk en het nabijgelegen Baikalmeer. Een treinreis van maar liefst vijf dagen en vier nachten. Ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn. Saai? Of juist rustgevend? Of een beetje van beiden? Ik vermoed eerlijk gezegd dat we ons prima zullen vermaken: lekker lezen, sudoku's maken, podcasts luisteren, lesjes Chinees doen, naar buiten staren, met elkaar praten, andere mensen ontmoeten.

Na een paar dagen aan het Baikalmeer, het grootste zoetwatermeer ter wereld, reizen we met de Trans Mantsjoerije Express naar Beijing. Niet de Trans Siberië Express dus, want die gaat helemaal door naar Vladivostok in het oosten van Rusland. En ook niet de Trans Mongolië Express, want die rijdt, zoals de naam al doet vermoeden, via Mongolië. Wij slaan Mongolië over en reizen er aan de oostkant omheen, direct China in. Wederom een lange zit, want deze reis duurt vier dagen en drie nachten.

Ik kijk er naar uit om Bouke kennis te laten maken met Beijing, de plek waar ik in 2013 een paar maanden Chinees heb gestudeerd. Ik kijk er ook naar uit om daarna door te reizen naar Shanghai, want daar gaan we Marit en Jelmer ontmoeten! Na een weekje bij hen logeren vertrekt Bouke naar de Taoist Wellness Academy in de Wudang Mountains, waar hij zich een maand lang zal onderdompelen in tai chi, qi gong en meditatie. Ikzelf ga rondreizen. Waarnaartoe staat nog open.

In ieder geval reis ik vlak voor kerst af naar de Wudang Mountains, zodat Bouke en ik onze reis weer gezamenlijk kunnen vervolgen. Met trein en bus reizen we, waarschijnlijk via Laos, Thailand en Maleisië, naar Singapore voor een family reunion met ouders, zussen en aanhang. Het wordt naar verwachting een grote trip down memory lane. Leuk om Bouke de plekken te kunnen laten zien waar we vroeger veel kwamen. En om hem het land nu zelf te kunnen laten ervaren na al mijn verhalen erover.

Na Singapore gaan we het liefst terug naar China om daar nog een paar maanden rond te reizen, maar of dat mogelijk is hangt ervan af of we opnieuw een visum voor China kunnen krijgen. Lukt het niet, dan zullen we tegen die tijd een ander plan moeten bedenken.

Hebben we er zin in? Ja, zeker! Vinden we het spannend? Neuh, niet echt. We hebben allebei vaker lange reizen gemaakt en we reizen met z'n tweeën, dus dat maakt dat we allebei iemand hebben om op te vertrouwen. Zijn we er klaar voor? Jazeker! We hebben onze laatste werkdag gehad, ons huis onderverhuurd, onze tas gepakt, (bijna) alle afscheidsetentjes gehad, ons Chinees bijgespijkerd met Hello Chinese en de treintickets en visa klaargelegd. Het mag dus nu wel gaan beginnen!

Liefs, Iris & Bouke

1. Marianne:
    24 oktober 2019
    Wow dat klinkt heel fijn! Veel plezier!!!
  2. Erni:
    24 oktober 2019
    Het begint al met een fantastische introductie van jullie plannen, we gaan vaak op onze landkaart turen. Fijn dat weer mogen meebeleven. We wensen jullie het grote en het lange genieten. Liefs DickErni
  3. Hetty:
    24 oktober 2019
    Superleuk en best wel spannend voor ons, oudjes. Ik ga jullie zeker volgen
  4. Liesbeth:
    24 oktober 2019
    Iris wat een schrijftalent ben jij! Het is nu al boeiend terwijl jullie reis nog moet beginnen!
  5. Inger:
    24 oktober 2019
    Heel veel plezier en goeie reis!
  6. Marit:
    25 oktober 2019
    Heel veel trein plezier en tot snel in Shanghai!!!
  7. Bouko:
    26 oktober 2019
    Geweldig, mooi avontuur. Goede reis! Wel terugkomen hoor.
  8. Janny Buma:
    27 oktober 2019
    Goede reis saampjes!
  9. Milleke de Neef:
    30 oktober 2019
    Dit klinkt bij voorbaat al heel boeiend! Ik verheug mij op jullie belevenissen en ervaringen!
  10. Manouk:
    1 november 2019
    Een hele goede reis en veel plezier!